Elever berättar om positiva erfarenheter av SiS skola

En lärare som vägleder en elev i ett klassrum.

Elever med intellektuell funktionsnedsättning beskriver sin skolgång på SiS som en vändpunkt. Det visar de första lärdomarna i ett pågående forskningsprojekt.           

Forskarna har under 2024 genomfört en enkät med SiS rektorer och följt undervisningen på åtta olika SiS-hem. Totalt har 31 elever, lärare och rektorer intervjuats. Resultaten visar en tydlig kontrast: elevernas tidigare skolgång var ofta splittrad och problemfylld, men i SiS skola upplever de något helt annat.

– Eleverna blir sedda, förstådda, tagna på allvar och får hjälp med skolarbetet, säger projektledaren Martin Hugo docent i pedagogik vid Högskolan i Borås.

Bildtext: Martin Hugo docent i pedagogik vid Högskolan i Borås

Forskningsrapporten

Den fullständiga forskningsrapporten publiceras under våren 2026. Resultaten kommer att presenteras i rapportserien Institutionsvård i fokus och kan även spridas i andra publikationer. Forskargruppen lyfter samtidigt att särskilda ungdomsfängelser riskerar att försämra elevernas möjlighet till den undervisning de har rätt till enligt skollagen.

Nyhet,

Dela sidan med andra