Jag vill verkligen finnas där för ungdomarna

Bilden visar en kvinna i mörkt hår som ser glad ut. I bakgrunden syns byggnader.

Behandlingspedagogen Denisa Haziri berättar om hur det är att jobba på Folåsa ungdomshem i Vikingstad utanför Linköping. Folåsa ungdomshem tar emot skolpliktiga flickor 12-16 år gamla.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa är interaktionen med ungdomarna och att finnas där för dem. Jag tar del av ungdomarnas berättelser och är en positiv vuxen förebild. De kan göra en fantastiskt personlig utveckling med rätt stöd. Det här är inte bara ett jobb för mig utan jag vill verkligen finnas där för ungdomarna, särskilt när det känns svårt för dem.

När upplever du att ditt arbete gör skillnad?

Varje dag! Jag finns där för ungdomarna när de mår dåligt och jag lämnar dem inte ensamma. Ofta är det inte bra att lämna dem ensamma med sina tankar. Jag är en vuxen som ungdomarna kan lita på och ta hjälp av.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?

Alla ungdomar reagerar annorlunda i olika situationer. Det är viktigt att vara beredd på förändring eftersom måendet kan svänga snabbt. Jag är hela tiden uppmärksam för att kunna fånga upp en ungdom innan de är på väg att må dåligt. Jag visar att jag inte kommer att lämna ungdomarna och att jag finns där för dem, även när de mår som sämst.

Känner du dig trygg på jobbet?

Ja, och det beror på att vi har en bra arbetsgrupp som pratar om säkerhetsrisker som finns på jobbet. Våra enhetschefer gör säkerhetsbedömningar flera gånger per dag.

Kan du berätta om en vanlig dag på jobbet?

På morgonen har vi en överlämning där vi pratar om hur det har gått kvällen och natten innan. Vi har också en avstämning mitt på dagen och på kvällen. Vi pratar om det är något viktigt som hänt, säkerhetsrisker och säkerhetsbedömningar. Medvetenheten om säkerhetsrisker har man med sig hela dagen.

På morgonen väcker jag ungdomarna och försöker motivera dem att äta frukost och att komma iväg till skolan. Det är vanligt med en hög skolfrånvaro i början. Vi brukar börja med några lektioner och sedan trappa upp. Vissa ungdomar går heldagar i skolan och vissa har anpassade dagar. Jag följer med till klassrummet som en extra resurs. Om ungdomen har tid hos psykolog eller BUP så följer jag med dit. Skolan slutar runt klockan 15 på dagen.

De som inte går till skolan har andra aktiviteter för att ungdomarna ska lära sig rutiner. Det kan handla om att spela spel, titta på dokumentärfilm, ta en promenad eller att läsa. Vi har också ett pysselrum där man kan måla och göra armband.

Ungdomarna berättar vad de vill göra under kvällen. Vissa vill vara själva en stund, men vi har koll så att de mår bra och försöker få ut dem på aktiviteter. Aktiviteter som vi gör tillsammans med ungdomarna kan vara basket, sällskapsspel, promenad och laga middag.

Varför ska man söka jobb på SiS?

Många ungdomar som kommer till SiS har blivit svikna av vuxna tidigare i livet. De behöver positiva vuxna förebilder. Här kan du hjälpa ungdomar att utvecklas, de kan bidra med så mycket mer i livet. När de väljer att göra bra saker så lyfter vi upp dem och när de misslyckas stöttar vi dem och säger att det är normalt. De kan mycket mer än vad de inser när de får rätt stöd.

Dela sidan med andra