Jag godkänner
Statens Institutionsstyrelse - till startsidan Det gäller livet.

Information om tjänsten

Lärare i SO till Björkaskolan på SiS Rebecka ungdomshem

Arbetsplatsbeskrivning

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet. SiS verkställer även sluten ungdomsvård och finansierar forskning för att utveckla vården och behandlingen. I klartext är det vårt uppdrag att vända liv som präglats av utanförskap, missbruk och psykosociala problem. Därför spelar SiS en avgörande roll i vårdkedjan och ger hopp i svåra situationer. Att skapa den livsviktiga förändringen och möjligheten är inget vanligt jobb. Därför blir ditt arbetsliv på SiS en resa i personlig utveckling och din vardag en tuff och spännande utmaning på alla professionella plan. SiS ungdomshem Rebecka tar emot icke skolpliktiga flickor med psykosocial problematik samt kriminalitet och missbruk.

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en gymnasielärare i SO, gärna med behörighet i flera ämnen eller annat ämne utöver SO-behörigheten. Som lärare på SiS har du ett livsviktigt uppdrag, att skapa motivation och lust att lära för en målgrupp ungdomar som ofta har en negativ inställning till skolan och många misslyckanden bakom sig. Du arbetar relationsskapande och får en chans att göra skillnad för varje individ och möjliggöra plats för förändring. Arbetet är omväxlande, utmanande och utvecklande i din profession som lärare. Du kommer att undervisa i mindre elevgrupper utifrån varje elevs behov och förutsättningar. Din uppgift som lärare kan därmed innefatta att kartlägga och utreda ungdomarnas kunskapsnivå, tidigare anpassning i skolan och förekomsten av specifika inlärningssvårigheter och NPF-problematik. Du som lärare kommer att sköta externa kontakter med avlämnande och mottagande skolor samt socialtjänst. Du arbetar i engagerade team kring ungdomen varpå ett tätt samarbete mellan lärare, psykologer och avdelningspersonal är en viktig del i arbetet. Du kommer att ingå i ämnesgrupp, med syfte att skapa samarbete och möjliggöra erfarenhetsutbyte mellan lärare på myndighetens 23 ungdomshem. Du kommer även att delta i olika myndighetsgemensamma skolkonferenser och utbildningsinsatser. SiS erbjuder dessutom en rad olika internutbildningar för att skapa goda förutsättningar i din personliga utveckling. Vi arbetar utifrån våra värdeord; Respekt, Omtanke och Tydlighet.

Kvalifikationer

Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du vara en empatisk person som drivs av en stark inre glöd och vilja samt har naturlig fallenhet att skapa framgång i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Du har god förmåga att skapa relationer och en god samarbetsförmåga. Du är lyhörd och kan snabbt anpassa dig till nya omständigheter och förändra din planering utifrån de förutsättningar som råder. Som lärare är du trygg i din yrkesroll, flexibel och ansvarstagande. En positiv människosyn och en förmåga att hantera konflikter konstruktivt och lösningsfokuserat genomsyrar ditt förhållningssätt. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi söker dig med lärarlegitimation. En bred utbildning och intresse av att undervisa i flertalet grundskoleämnen ses som en stor tillgång i skolverksamheten.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Anställningsformen är semesteranställning. Vi tillämpar provanställning 6 månader.

Ansökan

Ansök senast: 2019-12-18 Referensnummer: 2.9.1-4721-2019
Välkommen att söka genom att:

Lön

Löneform:

Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontakt

Kontaktperson
Fackliga företrädare
Julia Persson
Rektor
0104532407
Merja Aahtila
SACO
010-453 24 09

Jenny Larsson
OFR
010-453 24 40

Mikael Bergkvist
SEKO
010-453 41 87


Övrigt

Övrigt: Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.