SiS kommenterar Barnrättsbyråns rapport

Ungdomsvårdsdirektör Birgitta Dahlberg

Idag publicerade Barnrättsbyrån en uppföljande rapport om SiS. Det är en av de granskningar som andra myndigheter, olika organisationer och media gör om SiS.

- De barn unga och klienter som placeras inom SiS har omfattande behov. Att få den typ av vård vi kan erbjuda är en rättighet för barn och unga när de är som mest utsatta, och riskerar att fara oerhört illa om inte samhället träder in. Vi har på alla nivåer vidtagit en rad åtgärder för att stärka tryggheten och öka rapporteringen kring brister och missförhållanden på våra ungdomshem, och det har gett goda resultat, säger Birgitta Dahlberg, ungdomsvårdsdirektör.

Tidigare granskningar

Tidigare har Barnrättsbyrån gett ut två granskande rapporter om SiS, ”Och jag kunde inte andas…” om våld och avskiljningar på SiS utkom hösten 2021 och ”Vem ska tro på mig”, en kartläggning av förekomst och typ av sexuella övergrepp mot barn placerade på SiS utkom våren 2023. I januari 2024 begärde Barnrättsbyrån ut statistik om SiS verksamhet för år 2023. Utifrån statistiken har Barnrättsbyrån följt upp rapporterna och gjort sin egen analys.

Åtgärder för att stärka tryggheten på SiS:

• Vi har satsat på mindre grupper och extra utbildning riktad till medarbetare på flickinstitutionerna.
  • Infört traumamedveten omsorg (TMO) och förtydligat att förhållningssättet motiverande samtal (MI) ska genomsyra bemötande och insatser.
  • Implementerat en instruktion för att förebygga, upptäcka och agera vid sexuella övergrepp.
  • Satsningar som integrerad vård och särskilt förstärkta avdelningar (SFA) leder till ökad trygghet för barn och unga med de allra största behoven.
  • Lanserat klagomålsfunktionen SiSvillveta.se den 1 februari 2024.

Läs Barnrättsbyråns uppföljande rapport.