Statens Institutionsstyrelse - till startsidan Det gäller livet.

John provade en annorlunda skola på sin VFU

Man står vid skoltavla

Lärarstudenten John Broström gjorde sin tredje VFU på SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje.
– Det har varit jättebra. Jag är verkligen glad att jag kom hit.

Tysslinge är ett låsbart ungdomshem för pojkar i åldern 16-20 år. Här bor många som tappat lusten att lära, och som inte sällan har rejäla luckor i skolgången. Stora sociala problem, psykisk ohälsa och kriminalitet finns ofta med i pojkarnas liv.

Utmaningar för en lärare, med andra ord. Och en chans att skaffa viktiga erfarenheter.

Det var inte SiS och Tysslinge John Broström, som studerar till gymnasielärare, hade i tankarna när han gjorde sig redo för sin tredje och sista period med VFU (Verksamhetsförlagd utbildning). Han var på väg till en gymnasieskola i Huddinge. Men Södertörns högskola rekommenderade honom att söka praktik på ungdomshemmet, och John Broström blev nyfiken.

 – Jag hade ju redan haft två praktikperioder på vanliga skolor, och tyckte att det här lät spännande och intressant. Det var ett tillfälle att vidga vyerna, se vad man kan göra med en lärarutbildning och prova något nytt, förklarar han.

Några kurskamrater blev lätt förskräckta över hans val, medan andra tyckte att det lät spännande.  Själv var John Broström beredd på att komma till en tuffare miljö än den som mötte honom.

Större anpassningar och mindre grupper

– Jag hade nog väntat mig mer attityd, att det skulle vara hårdare. Den stora skillnaden mot en vanlig skola är grupperna som är mycket, mycket mindre här. Man fokuserar på ett antal elever i stöten och får göra större anpassningar än i andra skolor.

Behoven varierar stort, berättar John Broström som fått arbeta med gymnasiekurser och högstadiekurser parallellt.  I SiS skola står verkligen individen i centrum och för en lärare kan varje elev vara som en egen liten klass.

– I stället för att fokusera på en sak, ”Nu jobbar vi med Antiken”, och förbereda allt kring det får man arbeta med en massa saker samtidigt, och testa många olika moment. Det ger en stor bredd i både erfarenheter och kunskap om utbildningsmaterial, och det känns väldigt positivt.

Bra att ha lite "skinn på näsan"

John Broström hade redan två praktikperioder i bagaget när han kom till Tysslinge. De hade hunnit ge honom lite skinn på näsan som lärare, och det var nog bra, tror han. SiS är trots allt en speciell miljö. Nu är han själv tillbaka i skolbänken men har kvar bandet till ungdomshemmet och vikarierar när han kan.

Tycker du att flera ska prova på att praktisera hos SiS?
– Absolut. Jag rekommenderar det för alla som spontant tänker ”Det här låter spännande, det vill jag veta mer om”.