Inbjudan till pressträff

Två ungdomar fritogs genom vapenhot mot personal från SiS ungdomshem Råby i Lund under onsdagskvällen. Med anledning av fritagningen inbjuder Statens institutionsstyrelse, SiS, till pressträff idag torsdag 20 augusti klockan 17.00 - 17.30 på SiS huvudkontor i Stockholm.

Deltar på pressträffen gör: SiS generaldirektör Elisabet Åbjörnsson Hollmark samt SiS IT och säkerhetsdirektör Fredrik Oljeqvist.

Lindhagensgatan 126 i Stockholm, 4tr.

Föranmälan

Föranmälan görs till: Stefan Hell Fröding, pressansvarig SiS. Stefan.HellFroding@stat-inst.se

Om Statens institutionsstyrelse

SiS, Statens institutionsstyrelse, är en statlig myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård. Vi behandlar ungdomar med allvarliga psykosociala problem och vuxna med missbruksproblem. SiS tar också emot ungdomar som har dömts till sluten ungdomsvård.

Myndigheten har 22 särskilda ungdomshem med drygt 700 platser och elva LVM-hem med knappt 400 platser för vård av vuxna missbrukare. Institutionerna är placerade över hela landet. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Chef för myndigheten är generaldirektör Elisabet Åbjörnsson Hollmark. SiS hör till socialdepartementets verksamhetsområde.

Statens institutionsstyrelse, SiS är en statlig myndighet som bedriver tvångsvård, utredning och behandling. Varje år tar SiS emot cirka 1 000 ungdomar mellan 12 och 21 år med beteendestörningar och allvarliga sociala problem och 1 000 personer över 18 år med livshotande missbruk. Vården bedrivs vid 24 särskilda ungdomshem och 11 LVM-hem över hela landet. SiS ansvarar också för ungdomar som dömts till sluten ungdomsvård. SiS erbjuder individuell behandling och vården är differentierad utifrån olika gruppers särskilda behov. SiS är också huvudman för skolan som har en central roll i ungdomsvården. En viktig del i SiS uppdrag är också att utvärdera resultaten av vården, utveckla metoderna och initiera forskning på området. Chef för SiS är generaldirektör Elisabet Åbjörnsson Hollmark.