Jag förstår

Sommarläsning från SiS ungdomshem

Läs antologierna, SiS unga berättar, i hängmattan i sommar.

Årets bok heter Kärlek, lycka, svek, tårar och innehåller 154 bidrag från 19 ungdomshem. Det är 13:e gången som Statens institutionsstyrelse ger ut en pocketbok med ungdomarnas egna berättelser.

Texterna skrivs av ungdomar placerade på SiS ungdomshem.  Berättelserna skrivs i skolan, men språket är deras eget. Om ungdomarna velat så har de fått hjälp med stavning och grammatik. I årets bok finns även ett bidrag skrivet på engelska.

Pocketboketen är gratis och du beställer den på SiS webbplats: Kärlek, lycka, svek, tårar

Men skynda dig!
Pocketboken är vårt mest populära informationsmaterial.

Statens institutionsstyrelse, SiS är en statlig myndighet som bedriver tvångsvård, utredning och behandling. Varje år tar SiS emot cirka 1 000 ungdomar mellan 12 och 21 år med beteendestörningar och allvarliga sociala problem och 1 000 personer över 18 år med livshotande missbruk. Vården bedrivs vid 24 särskilda ungdomshem och 11 LVM-hem över hela landet. SiS ansvarar också för ungdomar som dömts till sluten ungdomsvård. SiS erbjuder individuell behandling och vården är differentierad utifrån olika gruppers särskilda behov. SiS är också huvudman för skolan som har en central roll i ungdomsvården. En viktig del i SiS uppdrag är också att utvärdera resultaten av vården, utveckla metoderna och initiera forskning på området. Chef för SiS är generaldirektör Kent Ehliasson.